donderdag 22 juli 2010

wiki's

Wiki's. Gebruik ik eigenlijk al jaren en eerst redelijk sceptisch vanwege de foutkansen en onzorgvuldigheid. Dit is met name door de toegenomen populariteit juist afgenomen volgens mijn waarnemingen. Er zijn veel meer mensen die een artikel controleren / redigeren. Maar foutloos is het zeker niet en de wikipedia als enige bron bij het inlichtingenwerk is niet aan te raden.

Mogelijkheden voor het gebruik van wiki's zie ik genoeg. In het jeugdvakberaad hebben we de mogelijkheden onderzocht voor een nederlandse versie van wikireadia.

Op deze site praten docenten, bibliothecarissen en andere professionals over leesbevordering. Helaas bleek op dat moment door de VOB perikelen en de stand van zaken bij leesplein etc. enige snelle voortgang lastig.

2 opmerkingen:

  1. Het mooiste is om het gebruik van een wiki zo breed mogelijk te houden zodat veel mensen zich ermee kunnen 'bemoeien'. Ik denk dat veel van de bibliotheektoepassingen het beste landelijk ontwikkeld kunnen worden om die schaalgrootte te waarborgen. Helaas gaat het dan niet zo snel of op de manier die je zelf voor ogen hebt. Zoals je ook al ondervonden hebt met wikireadia. Wel een mooi initiatief dat zeker een Nederlandse variant verdient.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, na 3 wkn afwezigheid mijnerzijds zie ik 10 nieuwe blogs. Kennelijk is de zomer inspirerend geweest.

    Wiki's zijn een leuk voorbeeld hoe sociale controle ook z'n voordeel kan hebben. Maar je zet die sociale controle dan ook bewust in.
    Hopelijk wordt de dutch wikireadia nog weer 'ns opgepakt.

    BeantwoordenVerwijderen