dinsdag 27 juli 2010

I.M.



Nee, geen recensie over Connie Palmen maar een stukje over praten via het net. MSN al een oude bekende. Herinner me nog het chatten met Hija tijdens een internet instructie jaren geleden. Zij beneden bij de cursisten, ik boven. In het begin had ik MSN veel aanstaan maar er inmiddels overheen gegroeid :). Skype www.skype.nl gebruik in wel regelmatig, dat is tegenwoordig niet alleen meer gratis internetbellen, maar ook video's uitwisselen en schermen delen.

Ik heb nog een beetje rondgekeken naar chattende bibliotheken (ooit hebben we bij alladin ook een jeugdchat-pilot gehad in Hoogeveen) maar daar word ik nog niet vrolijk van. De Zeeuwse Bibliotheek heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid maar is vaak off-line. Ik zie hier wel kansen als bibliotheek maar dan goed en in landelijke gezamelijkheid.

Wat ook bijzonder is (het woord leuk wil ik niet gebruiken) is chatroulette. Bedacht door een jongen uit Rusland en inmiddels erg populair. Op de site kun je je inloggen en meedoen indien je een webcam hebt. Webcan aam en dan maar kijken wie er op het andere schermj verschijnt. Levert soms een grappige chat op maar vooral veel onzin, leuke onzin en vervelende onzin.

2 opmerkingen:

  1. Zo veel als bibliotheken al doen met Hyves, Twitter, Flickr enz. zo weinig zijn er die chatten. Terwijl dat toch de meest directe vorm van online communicatie met je klanten kan zijn. Het dilemma blijft dan welke klant voorrang krijgt; diegene die voor je balie staat of de klant waarmee je aan het chatten bent.
    En dan gaat de telefoon......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Landelijke gezamenlijkheid.... Hmm, niet echt de sterkste kant van de bibliotheekbranche.

    En alleen lokaal? Aladin-chat heeft wel een behoefte laten zien. Zeker met de doelgroep scholieren. Nemen wij dat zo serieus dat we het zelf gaan oppakken?

    BeantwoordenVerwijderen